آمار مطالب

کل مطالب : 115
کل نظرات : 3

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 62
بازدید ماه : 401
بازدید سال : 1291
بازدید کلی : 17875

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 62
بازدید ماه : 401
بازدید کل : 17875
تعداد مطالب : 115
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

روزشمار محرم عاشورا تماس با ما
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : خانم برومند
تاریخ :
نظرات

فردا اول محرم الحرام سال 1433 هجری است؛ واقعه ای که سرآغاز بیداری شد؛ از این جهت مطالعه در این باره از جهت رخدادهای تاریخی و درس هایی که می شود از آن گرفت بسیار حائزه اهمیت است.

به گزارش مشرق به نقل از وبلاگ محمدحسین پرتویان، تلاش شده است در این گزارش 10 کتاب درباره محرم معرفی شود که در ذیل می آید:

این 10 کتاب شامل کتابهایی از دسته کتاب‌های گفته‌های بزرگان، تاریخی، رمان و شعر است.

 1- چهار گفتار / سخنان رهبر انقلاب / انتشارات انقلاب اسلامی

   

این کتاب چند روز پیش تازه منتشر شده است در توضیح این کتاب در سایت دفتر نشر حضرت آقا آمده است : "این کتاب که تازه‌ترین محصول انتشارات انقلاب اسلامی است شامل چهار سخنرانی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای است که با توجه به موضوع مشترک تمامی آن‌ها یعنی تحلیل زمینه‌ها و عوامل مؤثر در بروز حادثه‌ی عاشورای سال ۶۱ قمری اینک به صورت مجموعه‌ای منتشر شده است. این گفتارها که در سال‌های ۷۱، ۷۴، ۷۵ و ۷۷ ایراد شده است."  (لــــیـــنــک)

   2- هفتاد و دو سخن عاشورایی / سخنان رهبر انقلاب / انتشارات انقلاب اسلامی

   

 ویژگی اصلی این کتاب آن است که ما را کاملا در برزخ قرار می‌دهد که اکنون در کربلای امروز در کدام جایگاه قرار داریم؟ یزیدی هستیم یا حسینی؟ صحبت های بسیار شیوا و رسای رهبر انقلاب به همراه تدوین بسیار دقیق علیرضا قهرودی و همینطور متن‌های کوتاه و مرتب این کتاب باعث نمی‌شود که شما در طول خواندن این کتاب ذره‌ای احساس خستگی کنید.

  3- آذرخش کربلا / سخنان علامه مصباح یزدی / انتشارات موسسه امام خمینی

  

کاش می‌شد مسائل موجود در این کتاب را اول هر جلسه هیئت‌ها مداح‌ها و سخنران‌ها به خودشان یادآوری می‌کردند.

در سایتی به عنوان توضیح این کتاب درج شده بود: "این اثر، مجموعه چند سخنرانی استاد مصباح یزدی، در تحلیل قیام عاشورا و بیان اهداف امام حسین(ع) از اقدام علیه یزید است. نویسنده این اثر برای زدودن برخی شبهات موجود درباره بزرگداشت عاشورا و علل و زمینه‌های بروز آن و گریه و عزاداری برامام حسین(ع) مجموعه حاضر را تدوین کرده است. وی به روش تحلیلی و با استناد به آیات و احادیث، هدف امام حسین(ع) را اجرای حدود الهی و عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دانسته و با اشاره به مندرجات برخی روزنامه‌ها، از مروجان تساهل و تسامح دینی و مردم‌سالاری که اعمال خشونت را به‌طور مطلق نفی می‌کنند، به شدت انتقاد کرده است. "

  4- آه / بازخوانی مقتل نفس المهموم / موسسه فرهنگی جام طهور

   

درباره این کتاب سخنی ندارم اصلا سخته در موردش بنویسم چرا که قطره قطره در زمان خواندن این کتاب نوشیدمش اگر کمی بیشتر بنوشید آتش میگیرید ..... بماند.... داستان حسین (ع) سنگین است 

در توضیح این کتاب آمده است: "تاب آه حاصل بازخوانی و ویرایش مقتل «نفس المهموم» است ـ کتابی که غالب نقلهای صحیح مقاتل و کتب تاریخ را در خود گرد آورده و جزءجزء حادثه قتل حسین ابن علی را ـ از شش ماه پیشتر تا چند ماه بعدترش ـ ثبت کرده است. "

(میتونید قسمت‌های مختلف کتاب صوتی این کتاب رو از اینجا دانلود کنید)

  5- ترجمه لهوف / ابن طاووس

سوگنامه یا مقتل «لهوف» ابن طاوس معتبرترین کتاب موجود درباره رخدادهایى است که به حادثه کربلا منتهى شده از جمله جزئیات اصل جنگ و رخدادهاى بعدى آن.

  

(می‌توانید این کتاب را از اینجا دانلود کنید)

  6- نامیرا / صادق کرمیار / انتشارات نیستان

  

صادق کرمیار در این کتاب لحظه‌ای شما را تنها نمی گذارد نگارش این کتاب به هیچ وجه افت ندارد و تمام داستان در اوج قرار است. از ابتدای داستان که روایت ساده‌ای از اوضاع کوفه را داریم تا انتهای کتاب که به کربلا می‌رسیم هنوز جایگاه افراد بد و خوب افراد کامل خود را نشان نمی‌دهد اگر که هنوز این کتاب را مطالعه نکردید همه کارهایتان را کنار بگذارید و حتما این کتاب را مطالعه کنید.

پیش از این مطالب زیادی را در باره حوادث کوفه در روز های ورود مسلم ابن عقیل(ع)خوانده بودم و معرفتی نسبی در باره آن بدست آورده بودم. اما تفاوت جدی این کتاب و نثر روان و شیوای آن با مطالب تاریخی و علمی در این بود که انسان را به درون خانه های کوفیان می برد .توگویی در آنجا زیسته ای و گویی با مردمان آن همراه بوده ای. کتاب نامیرا من را با عبدالله ابن عمیر آشنا ساخت.

در بخشی از کتاب آمده است: "شب عاشورا یاران امام در صحرای نینوا در پی عبدالله و همسرم آمدند و گفتند ...امام فرمود امشب بهترین مردم بنی کلب مهمان من است و به من می پیوندد ..."

   7- شماس شامی / مجید قیصری / نشر افق

  

در بخشی از خبر معرفی این کتاب آمده است: ""شمّاس شامی" نوشته مجید قیصری است. کسی که در مورد هدف نگارش این اثر می گوید: "من می خواهم بگویم ثمره این جنگ چیست؟ یک عده اسیر که همه زن هستند؟ خیلی بی معناست. یعنی هر آزاده یی، هر انسانی در هر شرایطی با خود می گوید این وحشی گری است." وی ادامه می دهد: "داستان اگر اجازه ندارد تاریخ را تحریف کند، اما این توان و ظرفیت را دارد که تاریخ را از زاویه‌ای نو روایت کند. گویی دوباره آن را می‌آفریند."


وی در این اثر به روایت یک محقق سوری می‌پردازد که به طور اتفاقی، کتاب کهن و ناشناخته‌ای را در شهر حلب به دست می‌آورد و اگر خواننده تا انتها با داستان همراه شود متوجه می‌شود که داستان به گونه‌ای معما گونه پیش می‌رود، درعین اینکه او بارها درباره کتاب اظهار کرده است که "شمّاس شامی" یک رمان است نه تاریخ. این رمان، در واقع، گزارش مفصلی است که به حوادث بعد از واقعه کربلا می‌پردازد. مخاطب این گزارش هم، فرستاده ویژه روم است که در همان زمان به شهر شام سفر کرده بود تا جانشین جدید امپراتور روم را منسوب کند و آن‌چه باعث اهمیت این گزارش شده‌‌، جسارت نویسنده در پرداختن به موضوع جایه جایی سفیران است. " 

متن کامل نقد و بررسی کتاب شماس شامی (کــلیــــک کنــــید)

  8- سقای آب و ادب / سید مهدی شجاعی / نیستان

  

فصل اول این کتاب، "عباس علی" نام دارد که زمان رسیدن حضرت عباس (ع) را به شریعه، توصیف می کند. زمانی که ایشان دست به آب فرات می برد تا کمی عطشش را بکاهد اما به یاد پدر می افتد... به یاد خاطرات نوجوانی و رشادت ها و دلاوری هایش در رکاب حضرت علی (ع) و به یاد آن لحظات واپسین حیات ایشان که خطاب به حضرت ابوالفضائل فرمودند: "عباس من! به زودی سبب روشنی چشم من در قیامت خواهی شد. در عاشورا وقتی وارد شریعه شدی، مبادا که آب بنوشی و برادرت حسین، تشنه باشد." 

............

 

  9- من می‌گویم شما بگریید / علیرضا قزوه / سوره مهر

  

مجموعه‌ی شعری است جمع آوری شده توسط علیرضا قزوه؛ در مقدمه این کتاب آقای قزوه از وضعیت نامطلوب شعرهای خوانده شده در رثای امام حسین (علیه السلام) شکایت می‌کند و میگوید که این مجموعه را برای این بوجود آورده است که اشعار زیبا و بدون هجو این نوع سبک را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده باشم.

  10- اونویسی / جلیل صفربیگی / سپیده باوران

  

کتاب شعری کوچک از جلیل صفربیگی است که توسط انتشارات سپیده باوران منتشر شده اگر به دنبال رباعی هایی ناب در زمینه محرم و مهدویت می‌گردید این کتاب را توصیه می‌کنم.



تعداد بازدید از این مطلب: 160
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید منتظر نظرات سازنده شما عزیزان هستم حضورتان مایه افتخار وشادمانی است


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود